شهرگردی چیست؟

شهر ساختار اصلی شکل دهنده بسیاری از گونه های گردشگری می باشد و بسیاری از گردشگری ها را نمیتوان بدون حضور در شهر در نظر گرفت. اما گونه ای از گردشگری وجود دارد که از دیرباز در مجامع گردشگری مطرح بوده است و هدف اصلی آن خود شهر ها می باشد ! امروز به بررسی مفاهیم شهرگردی می پردازیم.

ممکن است این طور تصور شود که مقصود از شهرگردی، عموما گردشهایی است که گردشگران غیر ساکن در یک شهر و یا مسافران وارد شده به شهر در آن انجام میدهند. اما واقعیت این است که این مضمون و برداشت، تنها یکی از اشکال شهرگردی است.

شهرگردی، علاوه بر گشت و گذار جامعه مهمان را در سطح شهر، در بر می گیرد، بلکه گردشگری شهروندان یک شهر نیز در سطح همان شهر، از جمله مصادیق شهرگردی است. می دانیم که ساکنین یک شهر، پس از فراغت از کار و یا در روزهای تعطیل، بخشی از اوقات فراغت خود را در سطح شهر می گذرانند. اشکال شناخته شده از شهرگردی عبارتند از:

  • پرسه زدن
  • خرید های تفننی و غیر روزمره
  • قدم زدن در پارک ها و تفرجگاه های شهری
  • بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها
  • بازدید از جاذبه های شهری و گردشگری
  • گشت و گذار سواره در سطح شهر
  • رفتن به بازارچه ها و بازار های هفتگی
  • رفتن به کافه ها و تجمعات اجتماعی

پرسه یکی از رایج ترین اشکال گشت و گذار پیاده در سطح شهرها ست . مراد از آن گشت های غالباً بی هدفی است که با انگیزه گذران وقت فراغت روزانه ، در سطح شهر انجام می گردد . پرسه معمولاً در خیابان های پر رفت و آمد ، خیابان های ویترینی و محورهای مرکز خرید انجام می گردد . به هنگام پرسه زدن ، شهروندان فرصت می یابند تا از ویترین مغازه ها و کالاهایی که در آنها به نمایش گذاشته شده اند ، دیدن کنند . به همین دلیل بخشی از این پرسه زدن در هوای سرد یا گرم روز در داخل فروشـگاههای بزرگ و یا زنجیرهای انجام می گیرد. اما خیابان های اصلی شهرها، چه در ساعات روز و چه شب از عرصه های مهم پرسه زدن شهروندان به شمار می روند.

براساس همین الگوی رفتاری شهروندان است که برنامه ریزان و طراحان شهری در سطح شهرها، خیابان هایی را به نام پیاده راه یا زون پیاده طراحی می کنند. در این نوع خیابان ها رفت و آمد وسایط نقلیه موتوری و حتی حرکت سواره با دوچرخه ممنوع بوده و این وسیله ها تنها می توانند تا ساعت ۱۰ صبح، در سطح این خیابان رفت و آمد کرده و به جابه جایی کالا مبادرت ورزند. زون های پیاده حریم های امنی هستند که کودکان و سالمندان می توانند بدون دغدغه از حرکت اتومبیل در سطح آن با آرامش خاطر رفت و آمد کنند. معمولا این زون ها دارای مبلمان شهری و فضاسازی درون شهری ویژه ای هستند که الزامات آن در منابع تخصصی تعریف شده است.

خریدهای تفننی و غیر روزمره معمولا در مسیر حرکت های معمول در سطح شهر انجام می گیرند. این خریدها ممکن است کالا یا خدمات باشند. گشت و گذار در پاساژ ها و مراکز تجاری را میتوان جزء همین دسته در نظر گرفت.

قدم زدن و گشت و گذار در پارکها و تفرج گاه های شهری هم در ساعات روزهای کاری و هم در تعطیلات انجام می گیرد. همه شهروندان الزاما روزهای تعطیل و ساعات فراغت خود را به سفرهای برون شهری نمی پردازند، بخشی از این زمان فراغت آنها، به دلایل مختلف در سطح شهر می گذرد و به همین دلیل گشت و گذار در پارکها و تفرجگاههای شهری، یکی از اشکال مهم شهر گردی در میان شهروندان است. در پارک های شهرهای بزرگ، معمولا برخی از گروههای قومی به پیک نیک می پردازند و طی آن بسیاری از این افراد، در روزهای تعطیل در پارک های معینی با هم جمع شده و روز تعطیل خود را باهم در آن پارک می گذرانند.

ساکنین یک شهر با ظرفیت گردشگری و دارای جاذبه، به دلیل داشتن بار فرهنگی قوی، پیوسته کوشش می کنند که از طریق انجام سفرهای درون شهری، زمان فراغت خود را به شکل مولد و هدفمند بگذرانند. به همین دلیل موزه ها، نمایشگاه ها و دیگر جاذبه های تاریخی و فرهنگی و هنری شهر خود را مورد استفاده قرار میدهند.

از جمله دیگر سفرهایی که با انگیزه گردشگری در سطح شهرها، به ویژه شهرهای بزرگ و دارای بار گردشگری انجام می گیرد، گشت و گذار سواره در سطح شهرهاست که به تورهای شهری موسومند. تورهای شهری یا گشت های شهری، سفرهایی هستند که در مسیر معینی با وسایط نقلیه موتوری یا پیاده توسط یک راهنما اجرا می شوند. در این گشت ها، دیدنیها و مراکز مهم و تاریخی شهرها به شهرگردان نشان داده می شوند. در درون این گشت ها نوعی دانش شهرشناسی به کار گرفته می شود، که طی آن شهروندان با بسیاری از ناشناخته های شهرها آشنا می شوند.

یکی دیگر از اشکال شناخته شده گردشگری شهری که با انگیزه خرید یا تماشا صورت می گیرد، بازدید از بازارهای مکاره و یا بازارهای هفتگی است که معمولا در نقاط معینی از شهرها و در روزهای مشخصی برگزار می شوند. بازارهای مکاره بازارهایی هستند که اغلب اجناس و لوازم قدیمی را از هر نوع برای فروش به مردم عرضه می کنند. گردانندگان این بازارها، در شهرها و روستاها به راه افتاده و با مراجعه به خانواده ها و به ویژه افراد سالمند، اشیاء قدیمی آنها را خریداری می نمایند و پس از تمیز کردن و شناسایی و طبقه بندی آنها، این لوازم را در بازارهای مکاره به فروش می رسانند.

بازارهای هفتگی نیز که در شهرهای شمالی ایران فراوان تشکیل می شوند، از جمله محل های گشت و گذار شهروندان هستند. در این بازارها، محصولات کشاورزی و دامی محلی در کنار محصولات صنعتی شهری برای عرضه به مردم در کنار هم قرار می گیرند و بازدید کنندگان می توانند کالاهای مورد نیاز خود را از این بازارها تهیه کنند.

نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای و یا دیگر نوشیدنیها، به هنگام برگشت از کار یا مراجعه به ادارات از جمله امور تفننی است که شهروندان در سطح شهر انجام میدهند. مسلما مردم برای نوشیدن یک فنجان قهوه به کافی شاپ نمی روند. اگر چنین بود میتوانستند قهوه را در منزل خود با قیمت ارزان تر در کمال آرامش در حال گوش دادن به موسیقی دلخواه و در حال استراحت بر روی مبلمان راحتی یا در باغچه حیاط شان کنار گل ها و زیر سایه درختان زیبا بنوشند. اما افراد کافه رو، ترجیح می دهند به کافی شاپ برند جایی که نوشیدن قهوه تنها بهانه ای است برای دست یافتن به تجربه هایی دیگر. آنها می دانند در قهوه خانه و کافی شاپ چیزی فراتر از قهوه، خوردنی و نوشیدنی وجود دارد چیزی از جنس معنا، احساس، تجربه و فرهنگ. می توان تمام اینها را در عبارت ساده و کوتاه فرهنگ کافی شاپ خلاصه کرد.

مشکلات شهرگردی

ایجاد شهرگردی و توسعه آن نیازمند مدیریتی قوی و ایجاد بسترهای مناسب می باشد. در زیر به برخی از نیاز ها و مشکلات و سختی هایی که در مدیریت شهر ها به هنگام حضور افراد برای گشت و گذار شهری ایجاد می گردد، اشاره می کنیم.

  • ازدحام بیش از حد
  • حفاظت و پاسداری از محیط
  • مسائل مرتبط با حمل و نقل
  • مدیریت همزمان نیاز های ساکنان محلی و گردشگران
  • مدیریت بازدیدکنندگان و جریان ها
  • نیاز به اقتصاد بانشاط و شب محور برای ترغیب به زندگی شبانه در شهر
  • حفظ شخصیت با آفرینش حس مکان
  • بازاریابی و پیشبرد

لازم به ذکر است که تمامی این موارد می تواند در شهر هایی که حتی جاذبه های گردشگری زیادی نیز ندارند مشکل ساز گردد در نتیجه شهرگردی همراه با مشکلات نیست بلکه نیازمند ساختارهای مناسب برای توسعه می باشد.

بیان دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

دسته بندی ها

آخرین نشریات

شهرگردی چیست؟

شهر ساختار اصلی شکل دهنده بسیاری از گونه های گردشگری می باشد و بسیاری از گردشگری ها را نمیتوان بدون حضور در شهر در نظر گرفت

بردگیم چیست؟

بردگیم یا همان بازی رومیزی شامل مهره‌ها، کارت‌ها یا ژتون‌هایی می‌شود که طبق قوانین از پیش تعیین شده

ده کافه برتر بافت سنتی شهر یزد

کافه گردی از جمله کارهایی است که اکثر مردم دنیا علاقه زیادی به آن دارند. یکی از مهمترین المان ها در انتخاب کافه